Huuropzegging informatie

Wat is een vooropname?

  • Bij de vooropname loopt een medewerker van De Kernen samen met u door de woning. Hij let daarbij onder andere op de afwerking van de wanden, de vloerbedekking en bouwtechnische veranderingen als die er zijn.
  • Samen maakt u afspraken over hoe u de woning achterlaat. Deze afspraken komen in het opnamerapport. Deze ondertekent u beiden. U ontvangt dit rapport per mail. 
  • In dit rapport staat wat u voor vertrek aan de woning moet doen, mocht dat nodig zijn. Voor het einde van de huurperiode moet u die werkzaamheden (laten) uitvoeren. In het opnamerapport staan ook de geschatte kosten die u betaalt als De Kernen de werkzaamheden uitvoert.
  • Bouwtechnische veranderingen die u met toestemming van De Kernen heeft aangebracht, kunt u laten zitten. Bij de toestemming is aangegeven of u in aanmerking komt voor een vergoeding bij verhuizing.

Wat is een eindopname?

  • Tijdens de eindopname gaat een medewerker van De Kernen nog een keer samen met u door de woning. Samen controleert u de woning en kijkt u of alle afspraken zijn nagekomen. Is de woning goedgekeurd voor oplevering? Dan nemen we dit op in het opnamerapport. U tekent de eindopname en levert de sleutels in bij de medewerker van De Kernen.
  • U ontvangt de eindopname per mail.

Het is nog niet in orde
Heeft u de werkzaamheden niet uitgevoerd? Of zijn er nieuwe zaken die de medewerker van De Kernen ziet en opgelost moeten worden? Dan zijn er twee keuzes:

  • U krijgt de kans om de afspraken binnen een redelijke termijn na te komen en spreekt een nieuwe datum af voor sleutelinlevering. Tot die datum betaalt u de huur.
  • U kiest ervoor dat De Kernen de noodzakelijke reparaties/werkzaamheden uitvoert. Na de uitvoering van het werk betaalt u hiervan de rekening

U laat alles schoon, leeg en heel achter
U moet de woning en buitenruimte leeg , schoon en heel achterlaten. Dit houdt onder andere het volgende in:

  • de badkamer, keuken en toilet zijn schoon en kalkvrij
  • vlekken door roken, huisdieren en dergelijken zijn weggehaald
  • de tuin is netjes gemaakt (gras gemaaid, onkruid weg en dergelijken
  • er is geen schade (aan bijvoorbeeld binnendeuren, ramen en dergelijken

LET OP!
U mag geen vloertegels en/of vinyl weghalen uit woningen van voor 1994, omdat hier asbest in kan zitten. Tijdens de voorinspectie maakt de medewerker van De Kernen de definitieve opleverstaat op, bespreekt deze met u en vertelt u wat u moet doen.


Nieuwe bewoners en overname
Nieuwe kandidaten voor de woning kunnen contact met u gaan opnemen om de woning te bekijken. Zij kunnen met een brief van Woongaard aantonen dat zij de woning voorlopig aangeboden hebben gekregen.

Tijdens de bezichtiging kunt u aangeven welke zaken u wilt aanbieden om over te nemen. Deze afspraken maakt u zelf met de nieuwe huurder. De nieuwe huurder is niet verplicht om zaken of aangebrachte wijzigingen over te nemen.

Maakt u afspraken over het overnemen van goederen met de nieuwe bewoner? Dan vult u de overnameverklaring in. Dat kan pas nadat de nieuwe kandidaat de woning definitief toegewezen heeft gekregen.

Uitleg (vraag/antwoord)

Wat moet ik doen als er nog geen nieuwe huurder bekend is?
Als er nog geen nieuwe huurder is op de dag van de sleutelinlevering, dan heeft u de volgende keuzes:

  • U verwijdert alle goederen voordat u de sleutels inlevert.
  • Of u wacht tot er een nieuwe huurder bekend is en biedt dan de goederen voor overname aan. Houd er rekening mee dat u eventueel later nog goederen uit te woning moet verwijderen.

De nieuwe huurder heeft geen interesse in overname van goederen?
Als de nieuwe huurder geen interesse heeft in het overnemen van goederen, dan krijgt u de tijd deze te verwijderen. U betaalt dan de huur voor de tijd die u nodig heeft om de woning leeg te maken en aan ons op leveren. De benodigde tijd is in overleg met een medewerker van De Kernen.

Eindafrekening
Na de sleutelinlevering ontvangt u binnen twee weken de eindafrekening van de woning. Wij rekenen dan het volgende met u af:

  • Te veel of te weinig betaalde huur.
  • Eventuele kosten voor reparatie, leegruimen of schoonmaken van de woning.

Waar moet ik aan denken bij mijn verhuizing?
Bij een verhuizing komt er veel op u af. We hebben een aantal belangrijke zaken voor u op een rijtje gezet.

* Verhuizing doorgeven aan de gemeente
U moet een verhuizing naar een nieuw adres binnen vijf dagen aan uw (nieuwe) gemeente doorgeven. Let op: de Belastingdienst controleert bij de toewijzing van huurtoeslag of u op het juiste adres ben ingeschreven en vanaf welke datum.

* Gas, water en elektra
Geef aan andere bedrijven, zoals uw energieleverancier en drinkwaterbedrijf door dat u verhuist. Kijk hiervoor op de websites van deze bedrijven. Tijdens de eindopname noteren we de meterstanden.

* Adreswijziging doorgeven
Geef uw nieuwe adres ook door aan alle organisaties waar u lid of abonnee van bent.

* Huurtoeslag wijzigen
Ontvangt u huurtoeslag? Geef dan de verhuizing door aan de Belastingdienst. Dit kan ook telefonisch via 0800-0543.

U kunt voor één woning huurtoeslag ontvangen. Tot en met de maand waarin u zich heeft laten uitschrijven bij de gemeente, ontvangt u huurtoeslag voor uw ‘oude’ woning. Bij het betrekken van uw volgende huurwoning kunt u uiteraard opnieuw huurtoeslag aanvragen.

Wanneer iemand is overleden, hoeft u dat niet door te geven. Dat doet de gemeente voor u.